fredag 7. september 2012

Byen

Jeg innser at jeg ikke har sagt sa veldig mye om byen jeg bor i, og det burde jeg kanskje. Jeg bor i hovedstaden i provinsen Entre Rios, Paranà. Entre rios er den provinsen nord for Buenos Aires provinsen og den som grenser til Uruguay. Det er veldig gront her, og sa har provinsen elver pa begge sider, defor navnet "mellom elver". Provinsen har derfor mange ressurser, og det er mange fiskere og boender i provinsen.

I Paranà er det en del fiskere siden byen ligger langs elva. De er ganske stor, stoerre en Stavanger hjemme. Paranà er veldig annerledes fra hva jeg er vant med hjemme ogsaa som jeg har snakt litt om allerede. I sentrum er de fleste gater enveiskjoeringer og det er veldig kvadratiske kvartaler, mens hvis du kommer litt ut av sentrum er det annerledes, da heter de fleste gater Avenida, som betyr at det kjoerer biler begge veiene, og det er ikke lenger kvartaler, veiene svinger mer.

Jeg bor ikke midt i sentrum, men litt utenfor. Det tar ikke lang tid aa kjoere til sentrum med bil, men hvis du tar bussen tar det rundt 20 min eller saa, avhenger litt av ruta og trafikken og sa videre. I sentrum er det en stor gate som heter Peatonalen, der alle butikkene er. Sa selv om sentrum er veldig svaert foles det ikke sann fordi alle butikkene er sentrert i den samme gata.(litt positivt for meg for da er det lettere aa huske :P)

Sann generelt er dette omrade i Argentina veldig flatt, baade denne provinsen, Buenos Aires og Santa Fe(som ligger paa andre siden av elven fra Paraná). En maa til provinsen som ligger ved siden av Santa fe som heter Córdoba, for a fa fjeller.(Jeg er ikke sikker paa hva de kalller fjeller..for dette er info fra soestrene mine :P). Allikevel er selve snetrum av Paraná oppa en homt, den kikker pa en mate ned pa Rio Paraná, sa mange av husene i utkanten av sentrum har veldig fin utsikt.

Som dere forstar har jeg na litt mer retningssans, og vet litt hvordan det er her og hva som er hvor..det er fint. Haper det var et interresant innlegg..innsa at de fleste av dere ikke har peiling hvordan det er her :P

Tuva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar