tirsdag 4. september 2012

Litt av hvert


Byen jeg bor i er ganske mye stoerre enn det jeg er vant til, selv om den ikke virker saa stor og sentrum er ikke saa stort, men naar en gaar i gatene er det som om de aldri ender. I begynnelsen var det veldig vanskelig aa komme seg rundt, jeg hadde ikke retningssans, saa jeg hadde foelge uansett hvor jeg gikk. Heldigvs er dette blitt bedre. Jeg kan ta bussen og jeg kan gaa ganske mye i sentrum alene og vet hvor mye er, saa det foeles mye bedre. Selv om det er mye igjen! :P

Det som er annerledes er at jeg maa liksom begynne aa tenke paa ting som ikke hadde krysset hjernen min hjemme. Som at folk kan stjele mobilen din paa gata, saa du kan ikke gaa med mobilen i haanda eller gaa aa tekste paa gata, og spesielt ikke paa bussen. Det er saanne smaating som en maa tenke på men som en ikke er vant til. Hvilke gater kan en gaa i, naar paa doegnet osv. Hvilken taxi en kan ta, og naar paa doegnet er det forsvarlig aa taa bussen...det blir mye. Her om dagen naar jeg hadde vaert i sentrum med Astrid hadde vertsmor blitt veldig redd fordi jeg kom hjem rundt 9 og da hadde jeg tatt bussen hjem..men jeg vet liksom ikke om det er fordi bussen er farlig eller om det er fordi hun er redd for at det skal skje noe med meg siden jeg er saa ny her..

Ellers er det enda litt rart aa kysse ukjente folk paa kinnet, selv om jeg synes det er veldig koselig naar det er folk jeg har moett foer :P Det blir enda litt rare situasjoner når folk prøver å kysse meg på kinnet, mens jeg ikke er helt forberedt :P

De fleste ungdom her er medlem av en eller annen klubb, og det er mange aa velge mellom. Hva klubbene har varierer veldig, men alle har noen sporter, og de store har ogsaa basseng og treningsstudio. Mange klubber er og paa en maate spesialiserte, saann som f.eks. at de har kampsport, bare svoemmebasseng, eller f.eks. bare yoga og pilates og saann. Saa du velger liksom etter hva du har lyst til. Jeg tror jeg skal begynne paa den andre stoerste. Den har to bassenger som blir utebassenger om sommeren, treningsstudio, og flere sporter du kan velge mellom. Jeg har litt lyst tilaa proeve hockey paa rulleskoyter, og det tror jeg jeg skal begynne med. Tidene passer ganske godt, torsdag og fredag fra 20.30 til 22.00. Og så har jeg i tillegg tenkt til å betale for bassengene sånn at da kan jeg svømme de dagene de ikke er trening.

Jeg har hatt ganske mye enrgi i det siste. Vi kjører overalt, vi går aldri og sykler aldri. Det er visst ikke trygt å gå og sykle de fleste steder ihvertfall ikke her i det området jeg bor, så det skal bli godt å komme igang med noe. Vertsmoren min sa også at hvis jeg ville kunne vi begynne å gå turer og kanskje jogge hvis jeg fikk dem med meg :p langs costaneraen, som er en lang vei langs elva, der veldig mange folk går, sykler og jogger når det er fint vær. Så får vi bare se om det blir noe av da:p

Ellers har jeg også funnet et tango kurs, eller ei i klassen min fant det. Så nå skal jeg Masu(i klassen) og Astrid(i klassen) og en annen begynne på tango kurs hver mandag og tirsdag. Så nå gleder jeg meg mye til mandag for å se hvordan det er!

Dette ble et litt av hvert innlegg, men noen får være sånn..

Tuva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar